Monday, January 11, 2010

Valg av varmeløsning

Jeg har i den siste tiden hatt mye å tenke på angående hvordan vi skal varme opp det nye huset vi skal bygge. I den siste tiden har det dessuten vært en glohet diskusjon angående varmekilder, noe takket være den kalde perioden vi har vært gjennom nylig.

Til å begynne med ble jeg svært fristet av å installere en vannbåren varmeløsning, med varme i alle golv i begge etasjene, totalt 190 m^2. Jeg har blant annet hørt om denne fantastiske lunheten man får med bruk av rørlagt vann i gulvene.

Vi ba utbygger om å komme med pris på luft-vann varmepumpe og vi fikk prisantydning på ca 170000, noe jeg personlig synes var styggdyrt. Etter å ha sett på NRK og FBI fikk jeg høre at prisen på strøm antagelig ville øke med 25% de neste ti årene. Jeg antok at merkostnaden for ei bergvarmepumpe kommer på prisen for borring, kanskje 50000. Jeg ønsket dessuten å sammenlikne med ei habil luft-luft varmepumpe på 25000. Pellets eller sentral vedfyring ble først vurdert, men disse falt bort da vi ikke har kjeller eller plass til silo for disse løsningene.

Etter å ha gjennomgått energikalkylen for vårt planlagte hus (205 m^2 BRA) hos energimyndigheten.se fikk jeg mengen energi som kunne spares for hvert år. Med beregnet prisøkning for strøm fikk jeg følgende kurver:



På kurven ser vi at det tar ca 4 år å spare inn en luft-luft varmepumpe, 12 år for luft-vann og 14 år for vann-vann. Det tar dessuten ca 20 år før alle løsningene er like lønnsomme. Dette forutsetter selvsagt at anlegget holder i hele perioden. De beste garantiene for varmepumper gjelder for 10 år, så du skal være heldig dersom pumpen varer en hel investeringsperiode.

Etter en prat med utbygger i dag ble jeg til slutt overbevist: På grunn av den nye byggenormen av 2010 vil huset være svært godt isolert og ventilert. Gulvene vil også være lune. Med elektriske panelovner på alle rom og varme i golv på bad og vaskerom burde vi ha et hus som er lett å holde passe varmt. Vi vil dessuten installere en god ovn med gratis fyring og evt en luft-luft varmepumpe dersom vi ser at strømforbruket blir høyt allikevel.