Tuesday, August 30, 2005

Brekurs i Jotunheimen

Jeg meldte meg på minibrekurs gjennom TTF tidligere i sommer da jeg så muligheten for å utvide mulige turer innenfor miljøet og for å prøve noe nytt. Kurset var lagt på to ukedager og en helg.

Mandag 22. august
Vi møttes på parkeringsplassen ved tikneppen. Jeg klarte å surre med tida og kom en time før vi skulle starte. Rakk såvidt å spise litt middag før jeg måtte være tilbake. Jeg fikk låne masse utstyr fra TTF: hjelm, stegjern, isøks, innbindingsslynge, tre prusikktau, fire karabiner (to skru), bryst- og sittesele, isskrue og snøanker. Etter opplæring i knuter og innbinding dro vi til tikneppen. På tikneppen øvde vi på rapellering og klemknutegang. Vi hadde litt regn, men det gjorde ingen ting. Kjempeartig!

Onsdag 24. august
Vi møttes på havna ved Reina for å øve på redning. Mange fikk seg nok en overraskelse da de så en gjeng tullinger henge ned langs kaikanten. Til å begynne med var det litt knoting med hvilke tau som skulle hvor, men etterhvert satt redningsteknikken brukbart. Kvelden strakk seg lang da vi alle skulle gjennom en runde.

Fredag 26. august
Vi dro fra Lerkendal med destinasjon Krossbu i vestre Jotunheimen. Mitt reisefølge var Kjetil, Matz og Bjørn Christian. Etter en kald forfriskning var de fleste klare for å ta en tidlig kveld.

Lørdag 27. august
Vi startet med å gå et par kilometer til vi ankom enden på brearmen Bøverbreen som er en del av Smørstabbrean. Brearmen var valgt ut fordi den byr på oppsprekninger som er fine å øve i. Vi monterte på stegjern og øvde på gangteknikk med jerna. Stegjernsvandring er nesten som cowboygange - bredbeint og julbeint. Vi lærte også å håndtere isøksen på en forsvarlig måte. Resten av dagen var taulaget samlet og vi øvde på redning fra sprekk. Det var et lite kick å henge så langt nede i en sprekk. Håper jeg ikke får oppleve det igjen ufrivillig! Etter all øvingen fikk vi en liten spasertur i blåisen. På kvelden vanket middag, rødvin og koz. Vi gjennomgikk teori på navigering og brelære før kvelden var over.

Søndag 28. august
Etter noen glass vann var jeg klar for en ny dag. Denne dagen dro vi til en topp rett øst for Krossbu som lå ved brekanten. Vi bant taulaget, staket kursen og regnet hvor mange laglengder det tok før vi ankom kalven. Alt stemte på en prikk. Etter dette øvde vi på bremseteknikk i nedoverbakke. Artig for barna :D Etter en godt innpakket lunsjsamling satte vi kursen mot Bøverbreen igjen. På veien klarte Øyvin å dette tre ganger ned i sprekker da disse var skjult av all snøen som kom natten før. Etter litt action kom vi velberget tilbake til Krossbu før turen gikk hjemover igjen. Alt i alt et friskt, lærerikt og morsomt kurs. Gleder meg til fortsettelsen i TTF!