Friday, August 01, 2008

Dings for motorovervåking










Etter ca 14 dager fikk jeg tilsendt en dings for 130kr (ink. forsendelse) fra Hong Kong som jeg har gledet meg til å få: En boks med tilhørende kabel som kan lese feilkoder og overvåke motoren på nyere biler (fra 95 og frem til i dag). Moderne biler gjør det mulig via standardiserte kommunikasjonsprotokoller (CAN/OBD/OBD2) å hente ut ganske mye informasjon. Målet er å kunne lære mer om samspillet mellom de ulike sensorene og tenning/innsprøytningskurvene henger sammen. Dessuten er det kjekt å kunne gjøre elektronisk feilsøking uten å sette bilen på verksted. Foreløpig har jeg koblet boksen til VW Polo leiebilen som vi har, og dette ser ut til å fungere utmerket. Medfølgende software (Scantools) er noe begrenset, og jeg ser derfor frem til å se på mer avanserte pakker fremover.
Posted by Picasa