Sunday, August 10, 2008

Trøbbel med waypoints og Garmin Mobile

Jeg tenkte jeg skulle forberede meg på turen til Stockholm og Tallinn ved å legge diverse hoteller, restauranter og severdigheter for stedene inn som waypoints på Garmin Mobile på min Nokia N73. Dessverre har det vist seg vanskeligere å få til enn nødvendig.

Ved overføring av punktene blir de liggende i en fil med navnet temp.gpx (evt current.gpx) og kan importeres inn i Garmin Mobile vha "import gpx". Før importering inneholder xml filene de riktige koordinatene, men etter import forsvinner all informasjon etter komma. F.eks. blir "lat="59.4342756"" gjort om til "lat="59.000001"", noe som gjør at koordinatene blir helt feilplassert og samlet i ei klynge. Jeg har forsøkt å endre informasjonen bak kommaet samt endre koordinatformatet som Garmin Mobile benytter, men uten hell. Til slutt har jeg bare måtte bite i det sure eplet og gjøre det på gammelmetoden - å legge koordinatene inn manuelt :-(

Det tok sin tid, men nå er det gjort. Endelig kan jeg dra på tur uten å føle meg på villspor. Inntil neste tur håper jeg at Garmin får fikset problemene.