Thursday, July 21, 2005

Kajakktur til Helgelandskysten, Nordland

Jeg fikk i begynnelsen av juni tips om en tur som var planlagt til Helgelandskysten i Nordland via min arbeidskollega Roger. Turen kom i perfekt tid i det jeg hadde ferie til overs og jeg alltids hadde litt tid til overs for enda en hobby.

Jeg kjøpte kajakk, en Boreal Inhukshuk plastkajakk fra Smart Club, etter at den hadde vunnet kajakktesten i bladet padling. Feriepengene gikk stort sett med på kjøpet samt tilleggsutstyr som årer, spruttrekk, flotør, pumpe etc. Jeg hadde ca 14 dager å øve meg før turen gikk nordover. Etter flere testrunder rundt Trondheim og på Hitra, med blant annet selvredning og forsøk på eskimorulle følte jeg meg trygg nok til å melde meg på turen nordover.

Jeg kontaktet Hanne i fjellsportgruppa i Trondheim Turistforening (TTF) og hun syntes det hørtes greit ut om jeg ble med. Jeg meldte meg på for 14 dager med padling, vandring, finvær, ferie og kos.

Vi var rundt 30 personer som dro fra Trondheim og omegn ettermiddagen 27. juni med destinasjon Sandnessjøen. Planen var å starte å padle dagen etterpå og alternativt klatre de syv søstre. Vi overnattet i campinghytter rett ved Sandnessjøen flyplass. Det spøkte for kajakkturen da det høljregnet første natta. De fleste brukte dagen/kvelden/morgenen til å prate vær, diskutere og inspisere utstyr og vente. Endelig på ettermiddagen klarnet det opp såpass at vi dro mot Alstadhaug. Alstadhaug er kjent for å ha en glimrende plass å sette ut kajakker (i tillegg til at en kjent norsk prest holdt til der). Solen skinte ettervært og vi fikk høre at destinasjon var Brasøya, vest for Herøy. Vi startet å padle i følge i 6-tida. De fleste var vel ivrige på å komme seg avgårde.

Jeg fant fort ut at det var vanskelig å se seg bakover i en kajakk og at det kanskje hadde vært lurt å installere speil ved cocpiten. Ivrig som jeg var padlet jeg fremover og fulgte de som lå forerst. Et lite stykke var det litt mer bølger og jeg valgte å beholde styrefarta og holde samme kurs som de andre foran. Da vi nærmet oss land og Brasøya, viste det seg at vi hadde mistet flesteparten på turen. Vi var fem personer: Håvard, Andre, Tove, Kirsti og meg, to tremannstelt, en lavvostang, litt pils og et kokeapparat. Håvard dro tilbake til de andre med teltstanga og vi andre overnattet på Prestøya. Tanken min på forhånd var å padle med Roger og Elfinn, men jeg trivdes så godt i mitt nye selskap etter første natta at dette ville jeg fortsette med.

I ukene som kom hadde vi alle en fantastisk tur: utrolige landskap, stille sjø, dyreliv, ingen kvelving, masse sol, masse fisk, øl, avslapning, padling, fjellbestigning i en herlig orgie. Turen gikk for min egen del fra Brasøya-Herøy-Dønna-Lovund og til slutt Træna med hurtigbåt. Solbrent, feit og deilig returnerte jeg til gråvær i Trøndelag.

Bilder kommer!!