Thursday, July 21, 2005

Turutstyr

Jeg fant ut etter turen til Helgelandskysten at godt utstyr er alfa omega. Jeg hadde alt jeg trengte for å overleve og litt til, men den ekstra prikken på ien kom etter at jeg ble kjent med André, Tove og de andre. Folk som går mye tur verdsetter god komfort fant jeg ut.

Da jeg kom tilbake fra turen fant jeg ut at skatten hadde kommet tilbake. I tillegg var jeg så heldig å vinne nærmere 1500kr i gavekort hos XXL fra jobben. Dette kommer godt med når jeg nå ønsker å kjøpe utstyr.

Etter litt granskning (og med inspirasjon fra Lars Monsen) har jeg følgende ønskeliste:

Spiseutstyr:
  • Primus Omnifuel, multifuel kokeapparat (gass=sommer, bensin=vinter)
  • stormkjøkken m/hjemmelaget innsats for multifuelapparat (hvilken serie?)
  • hjemmelaget heineken spritbrenner (laget av ølbokser-bedre effekt, renere)
  • alternativt punkteringsadapter for billige primusbokser (Biltema)
  • kavalkad teflon kjelesett fra IKEA (dersom jeg ikke gidder å dra på stormkjøkken)
  • real turmat (jeg trodde tunfisk på boks fungerte, men det er ikke bra nok for ekte entusiaster :))
  • Hjemmelaget varmeveksler i kobber? (bremserør kan loddes sammen slik at de passertil trangiaboller)
  • IKEA-pose (til oppbevaring av mat i kajakk)
  • Eggholder

Klær:

  • Gode vandresko
  • Tynne neoprenesokker (kajakk eller mot gnagsår. hjemmelaget?)
  • Ulltruser
  • Mygghatt/myggsett til sovepose
  • Ny vintersovepose uten glidelås (min -25 grader)
  • Tynt selvoppblåsende liggeunderlag (thermarest, i tillegg til skumplast/granbar)
  • Stolsett til liggeunderlag
  • Findlandshette/balaclava
  • Ullhals (hvor er den gamle?)
  • Vindtett jakke (ikke nødvendigvis GoreTex)
  • Høyhalset fleezejakke?
  • Fjellduk?
  • Lettørket håndduk?

Etc:

  • turgps (pga batterikapasitet, fx. Garmin CS 60)
  • mindre sammenleggbar vanntank?
  • feller
  • kombihagle (til rådyr og fuglejakt)

Listen oppdateres ettersom jeg vet mer